Русиядәге иң зур татар авылларының саналган Шыгырдан авылы тарихында беренче мәртәбә авыл тарихына багышланган китап нәшер ителде. Журнал форматында, 550 биттән гыйбарәт бу тарих китабы гади генә "Шыгырдан” дип атала. Әлеге китапны гомере буе мәктәптә гади мөгаллим булып эшләгән Памир әфәнде Салихов язган. Памир әфәндене гади укытучы дип атау дөрес үк түгел. Ул үзе дә чыгышы белән Шыгырданның олы нәсел вәкиле. Аның бабалары Шыгырданда танылган муллалар булганнар. Моннан тыш, бер ягы белән ул танылган язучы Зариф Бәширигә барып тоташа. Памир әфәнденең бер абыйсы, дәһрилек чорында, Хрущев-Брежнев чорында Казанның Мәрҗани мәчетендә, аннары Мәскәү мәчетендә имам-хатыйп була. Камаретдин хәзрәт Салихов заманасы өчен иң олы имамнардан санала.
Памир абыйның бер энесе, танылган шагыйрь Ркаил Зәйдулла күптән түгел генә Габдулла Тукай исемендәге дәүләт премиясенә лаек булды.
Шундый шанлы нәсел вәкиле, Шыгырдан авылы тарихын торгызган Памир Салихов белән Азатлык хәбәрчесе әңгәмә корды.
Сез гомер буе мәктәптә физика-математика укыткан кеше, авылда тарихчылар да, галимнәр дә бар. Алар бу эшкә тотынмады, менә сез нигә бу эшкә алындыгыз?
Татар тарихы белән мин 1998 елларда кызыксына башладым. Татар, чуаш тарихы турында китапларны укыдым. Алар бик тә буталчык язылганга күрә, бу мәсьәләдә ачыклык кертергә уйладым. Шуңа күрә бик күп китапларны укып чыгарга туры килде, аннары архив материалларын өйрәнә башладым. Аннан соң, татар тарихы, милләтнең килеп чыгышы турында әлегә кадәр бәхәс бара. Без татармы, болгармы, болгарларның кемнәр икәнлекләре ачыкланып бетмәгән. Менә шул якларга мин игътибар иттем. Үзебезне тирәдәге халыкларның да, чуашларның да тарихын белергә кирәк. Аларны да өйрәнергә туры килде.
Күршедәге кабер авыллар үзләренең тарихларын яздылар. Үзебезне авылның язылган тарихы юклыкка күрә, Шыгырданның тарихын язу да бик мөһим мәсьәлә иде. Минем авылның тарихын да кайтарырга дигән өметем бар иде. Чөнки истәлекләр аз сакланган. Кайбер риваятьләр генә бар. Күп кенә мәсьәләләрне ачыкларга туры килде. Шыгырдан бик борынгы авыллардан исәпләнә.
Шыгырдан тарихын сез ничәнче гасырдан һәм ничәнче елдан башлыйсыз?
Памир абый, әңгәмә башында татар-болгар мәсьәләсен әйтеп узган идегез. Соңгы вакытта татар җәмәгатьчелеге арасында бу мәсьәлә тагын куертыла башлады. "Без татар түгел, без болгар” дигән шигарь белән чыгучылар ешайды. Сезнең моңа мөнәсәбәт нинди?
Бу бик кискен мәсьәлә. Чынлап та, без болгар, без татар түгел диючеләр күренгәли. Шундый пропаганда да алып баралар. Киресенчә, болгарлыкны тулаем инкарь итүчеләр дә шактый.
Без болгар дип әйтү тулы хакыйкать була алмый. Чөнки, татар милләте эчендә болгарлар да, кыпчаклар да катышкан. Татар кабиләләре дә урын алган. Болгарлар кыпчакларның бер тармагы гына дип саныйм мин.
Татар исеменнән баш тартырга тырышуга килгәндә... Башка халыклар бит беркайчан да исемнәрен алыштырганнары юк. Безгә дә татар дигән исемне алыштырырга кирәк түгел.
Әйдәгез, ерак тарихтан кулдагы китапка әйләнеп кайтыйк әле. Шыгырдан тарихын ничә ел дәвамында тупладыгыз?
Шыгырдан тарихын өйрәнер өчен ун елга якын хезмәт куйдым. Китап басылып чыкты. Анда бик күп иллюстрацияләр. Ул берничә өлештән тора. Беренче бүлек туган тел, татарларның һәм чуашларның килеп чыгышы, болгарлар кемнәр икәнлеге хакында. Икенче бүлектә, үзебезнең төбәктәге авылларны кыскача тарихы бирелгән.
Тагын бер иң зур бүлек Шыгырдан тарихына багышланган. Аның килеп чыгышы, бу хактагы төрле карашлар, шәҗәрәләр, архивтагы чыганаклар китерелде. 19 гасырдагы вакыйгалар, золым вакытлары, горурланырлык кешеләребез турында, авылыбыздагы мәчетләр тарихы хакында күләмле язмалар урын алды.
Бүгенге тормыш та яктыртылды. Мәдәният, гореф-гадәтләр теркәлде.
Ягъни, бу китапны Шыгырдан энциклопедиясе дип атарга мөмкинме?
Китап басылып чыкты. Шулай да, әйтә аласызмы, Шыгырдан тарихы торгызылды, бу эшкә зур бер нокта куелды диеп?
Бөтен нәрсәне колачлап бетереп булмый билгеле. Ачылып бетмәгән нәрсәләр, ниндидер яңа ачылган чыганаклар булырга булдыра. Авылны нигезләүче кешеләр турында кайда да булса чыганаклар сакланган булуы мөмкин.
Шулай да Шыгырданның тулаем бер тарихи картинасы күзаллана?
Әйе шулай. Киләчәктә дә бу тикшерүләрне алып барырга ният бар. Бәлки, яшь буын да кызыксынып, бу эшкә тотыныр. Мин әле тулы ышаныч белән шуны әйтә алам - халкыбыз тарихка сусаган. Шыгырданда үз тарихына ихтыяҗ бик көчле иде. Чөнки күп кеше без каян чыккан, элек ни булган дип кызыксынып торалар.